Rekordowa liczba akwizycji, EBITDA wyższa o 30%. Wyniki Wirtualnej Polski w trzecim kwartale 2022 roku

22 listopada 2022

Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding S.A. w trzecim kwartale 2022 roku wyniósł prawie 96 mln złotych. To oznacza wzrost o 30% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Po wzroście o ponad 20% przychody spółki wyniosły 271 mln zł, a zysk netto to prawie 51 mln zł. W trzecim kwartale Wirtualna Polska sfinalizowała kilka istotnych inwestycji i przejęć, co pozwoliło m.in. na znaczny wzrost liczby subskrybentów jej usług.

Wyniki finansowe Wirtualnej Polski Holding S.A. od początku 2022 roku rosną powyżej średniej rynkowej, w każdym z obszarów działalności spółki. Zarówno w obszarze mediów, jak i turystyki czy usług finansowych oraz sprzedaży samochodów Wirtualna Polska notuje wyraźne wzrosty sprzedaży. Łączne przychody ze sprzedaży w segmentach online i tv po trzech kwartałach 2022 roku wyniosły 750,6 mln złotych, a skorygowany zysk EBITDA to 261,2 mln zł, co oznacza wzrost o 23%. W trzecim kwartale zysk EBITDA wzrósł o 30% do kwoty 95,8 mln zł. Z kolei zysk netto za trzeci kwartał 2022 roku to 50,7 mln złotych.

Trzeci kwartał tego roku, mimo że wakacyjny, był pracowitym okresem wzmacniania pozycji konkurencyjnej naszych biznesów turystycznych i mediowych. W obszarze turystyki za 400 mln złotych zrealizowaliśmy przejęcie konkurentów Nocowanie.pl z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, rozbudowując naszą ofertę do 100 tys. kwater turystycznych. W obszarze mediów zainwestowaliśmy 110 mln złotych w spółki Patronite i Audioteka, dzięki czemu wraz z użytkownikami Pilota WP i OpenFM mamy już 600 tys. subskrybentów jakościowych treści w Polsce mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.

Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego

(w tys. zł)

Trzy miesiące zakończone
30 września 2022

Trzy miesiące zakończone
30 września 2021

Zmiana

Zmiana %

Segment ONLINE

Przychody ze sprzedaży

263 962

219 617

44 345

20,2%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

257 110

212 204

44 906

21,2%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

96 121

74 714

21 407

28,7%

EBITDA (wg. MSSF 16)

89 601

85 708

3 893

4,5%

Segment TV

Przychody ze sprzedaży

6 941

5 487

1 454

26,5%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

6 941

5 487

1 454

26,5%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

(289)

(969)

680

(70,2%)

EBITDA (wg. MSSF 16)

(289)

(969)

680

(70,2%)

Segmenty łącznie

Przychody ze sprzedaży

270 903

225 104

45 799

20,3%

Przychody gotówkowe ze sprzedaży

264 051

217 691

46 360

21,3%

Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16)

95 832

73 745

22 087

30,0%

EBITDA (wg. MSSF 16)

89 312

84 739

4 573

5,4%

Amortyzacja środków trwałych i wartości

niematerialnych

(22 902)

(21 414)

(1 488)

6,9%

Zysk na działalności operacyjnej

66 410

63 325

3 085

4,9%

Wynik na działalności finansowej

(1 977)

900

(2 877)

(319,7%)

Zysk przed opodatkowaniem

64 433

64 225

208

0,3%

Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki

dominującej

48 928

53 406

(4 478)

(8,4%)

Zysk netto

50 759

54 866

(4 107)

(7,5%)

W trzecim kwartale 2022 roku podwoiła się liczba reklamodawców korzystających z narzędzia WP Ads. W tej chwili jest ono aktywne dla ponad 400 klientów Wirtualnej Polski. WP Ads pozwala na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. WP Ads oferuje rozliczenie za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta w kampaniach retargetingowych, w modelu CPC oferuje mailing i kampanie prospectingowe display. Dostępne są też kampanie display w modelu CPC i vCPM oraz reklama natywna w modelu CPC. Po zarejestrowaniu i zasilaniu konta na stronie ads.wp.pl, można przystąpić do załadowania materiałów i ustawiania parametrów emisji.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy Wirtualna Polska Holding przeprowadziła w sumie sześć znaczących akwizycji i inwestycji. W sierpniu spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, największym polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Na początku września za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Następnie WP nabyła 100% udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego. Również we wrześniu Wirtualna Polska została większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka S.A., jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. WP jest właścicielem ok. 60% akcji, wartość transakcji wyniosła 95 mln zł. W październiku za prawie 33 mln zł Wirtualna Polska nabyła około 44,5% udziałów spółki Selsey, jednego z czołowych sklepów internetowych w Polsce sprzedających produkty w kategorii "dom i ogród". W listopadzie WP kupiła Mediapop, właściciela kilku portali internetowych, które docierają do ponad 12 mln Polaków. Kwota transakcji to co najmniej 28 mln zł. Łącznie w ciągu ostatnich 3 miesięcy Wirtualna Polska Holding na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.

Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e- commerce. W październiku 2022 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało 22,3 mln Polaków. Od 2015 roku Wirtualna Polska Holding S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.