Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding S.A. w trzecim kwartale 2022 roku wyniósł prawie 96 mln złotych. To oznacza wzrost o 30% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Po wzroście o ponad 20% przychody spółki wyniosły 271 mln zł, a zysk netto to prawie 51 mln zł. W trzecim kwartale Wirtualna Polska sfinalizowała kilka istotnych inwestycji i przejęć, co pozwoliło m.in. na znaczny wzrost liczby subskrybentów jej usług.
Wyniki finansowe Wirtualnej Polski Holding S.A. od początku 2022 roku rosną powyżej średniej rynkowej, w każdym z obszarów działalności spółki. Zarówno w obszarze mediów, jak i turystyki czy usług finansowych oraz sprzedaży samochodów Wirtualna Polska notuje wyraźne wzrosty sprzedaży. Łączne przychody ze sprzedaży w segmentach online i tv po trzech kwartałach 2022 roku wyniosły 750,6 mln złotych, a skorygowany zysk EBITDA to 261,2 mln zł, co oznacza wzrost o 23%. W trzecim kwartale zysk EBITDA wzrósł o 30% do kwoty 95,8 mln zł. Z kolei zysk netto za trzeci kwartał 2022 roku to 50,7 mln złotych.
– Trzeci kwartał tego roku, mimo że wakacyjny, był pracowitym okresem wzmacniania pozycji konkurencyjnej naszych biznesów turystycznych i mediowych. W obszarze turystyki za 400 mln złotych zrealizowaliśmy przejęcie konkurentów Nocowanie.pl z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, rozbudowując naszą ofertę do 100 tys. kwater turystycznych. W obszarze mediów zainwestowaliśmy 110 mln złotych w spółki Patronite i Audioteka, dzięki czemu wraz z użytkownikami Pilota WP i OpenFM mamy już 600 tys. subskrybentów jakościowych treści w Polsce – mówi Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualna Polska Holding S.A.
Wybrane pozycje sprawozdania z wyniku finansowego
(w tys. zł) |
Trzy miesiące zakończone |
Trzy miesiące zakończone |
Zmiana |
Zmiana % |
Segment ONLINE | ||||
Przychody ze sprzedaży |
263 962 |
219 617 |
44 345 |
20,2% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
257 110 |
212 204 |
44 906 |
21,2% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
96 121 |
74 714 |
21 407 |
28,7% |
EBITDA (wg. MSSF 16) |
89 601 |
85 708 |
3 893 |
4,5% |
Segment TV | ||||
Przychody ze sprzedaży |
6 941 |
5 487 |
1 454 |
26,5% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
6 941 |
5 487 |
1 454 |
26,5% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
(289) |
(969) |
680 |
(70,2%) |
EBITDA (wg. MSSF 16) |
(289) |
(969) |
680 |
(70,2%) |
Segmenty łącznie | ||||
Przychody ze sprzedaży |
270 903 |
225 104 |
45 799 |
20,3% |
Przychody gotówkowe ze sprzedaży |
264 051 |
217 691 |
46 360 |
21,3% |
Skorygowana EBITDA (wg. MSSF 16) |
95 832 |
73 745 |
22 087 |
30,0% |
EBITDA (wg. MSSF 16) |
89 312 |
84 739 |
4 573 |
5,4% |
Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych |
(22 902) |
(21 414) |
(1 488) |
6,9% |
Zysk na działalności operacyjnej |
66 410 |
63 325 |
3 085 |
4,9% |
Wynik na działalności finansowej |
(1 977) |
900 |
(2 877) |
(319,7%) |
Zysk przed opodatkowaniem |
64 433 |
64 225 |
208 |
0,3% |
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej |
48 928 |
53 406 |
(4 478) |
(8,4%) |
Zysk netto |
50 759 |
54 866 |
(4 107) |
(7,5%) |
W trzecim kwartale 2022 roku podwoiła się liczba reklamodawców korzystających z narzędzia WP Ads. W tej chwili jest ono aktywne dla ponad 400 klientów Wirtualnej Polski. WP Ads pozwala na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi na powierzchniach WP i innych wydawców zrzeszonych w sieci WPartner. WP Ads oferuje rozliczenie za faktycznie zrealizowaną sprzedaż u klienta w kampaniach retargetingowych, w modelu CPC oferuje mailing i kampanie prospectingowe display. Dostępne są też kampanie display w modelu CPC i vCPM oraz reklama natywna w modelu CPC. Po zarejestrowaniu i zasilaniu konta na stronie ads.wp.pl, można przystąpić do załadowania materiałów i ustawiania parametrów emisji.
W ciągu ostatnich trzech miesięcy Wirtualna Polska Holding przeprowadziła w sumie sześć znaczących akwizycji i inwestycji. W sierpniu spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, największym polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Na początku września za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Następnie WP nabyła 100% udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego. Również we wrześniu Wirtualna Polska została większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka S.A., jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. WP jest właścicielem ok. 60% akcji, wartość transakcji wyniosła 95 mln zł. W październiku za prawie 33 mln zł Wirtualna Polska nabyła około 44,5% udziałów spółki Selsey, jednego z czołowych sklepów internetowych w Polsce sprzedających produkty w kategorii "dom i ogród". W listopadzie WP kupiła Mediapop, właściciela kilku portali internetowych, które docierają do ponad 12 mln Polaków. Kwota transakcji to co najmniej 28 mln zł. Łącznie w ciągu ostatnich 3 miesięcy Wirtualna Polska Holding na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.
Wirtualna Polska to holding technologiczny, prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e- commerce. W październiku 2022 roku z serwisów i usług internetowych spółki korzystało 22,3 mln Polaków. Od 2015 roku Wirtualna Polska Holding S.A. jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.