35-procentowy wzrost skorygowanej EBITDA i 38-procentowy wzrost przychodów gotówkowych ze sprzedaży usług, rozwój produktów opartych o dane użytkowników w segmencie e-commercu turystycznego, postępująca personalizacja treści oraz finalizacja prac nad uruchomieniem telewizji Wirtualnej Polski. Grupa WP podsumowała trzeci kwartał 2016 roku.
Osiągnięcia biznesowe Wirtualnej Polski
W trzecim kwartale tego roku Wirtualna Polska konsekwentnie realizowała strategię „MoViBE”: mobile, video, big data i e-commerce, poprzez rozwój produktów w tych obszarach. Postępująca konsolidacja rynku i stale pogłębiana synergia działań pomiędzy spółkami holdingu, a także wykorzystanie autorskich mechanizmów big data działających na styku treści oraz tradycyjnej i natywnej reklamy w obszarze handlu elektronicznego znacząco przyczyniły się do osiągnięcia przez firmę prezentowanych wyników.
– W mijającym kwartale osiągnęliśmy wzrost przychodów mimo stałej bazy użytkowników. Było to możliwe dzięki poprawie efektywności wykorzystywania powierzchni reklamowej – wprowadzeniu nowej platformy portalowej, rozwojowi narzędzi big data i produktów dedykowanych dla e-commerce. Jako nieliczni na rynku potrafimy łączyć aktywność użytkownika pomiędzy urządzeniami w coraz większej skali oraz antycypować jego potrzeby zakupowe – powiedział Jacek Świderski, Prezes Zarządu Wirtualnej Polski Holding S.A.
Ponadto spółka finalizowała działania związane z uruchomieniem telewizji Wirtualnej Polski. Zakończono prace nad rozwojem infrastruktury niezbędnej do produkcji własnej, na które składać się będą trzy pasma #dziejesienazywo: publicystyczne, newsowe i lifestylowe oraz zakupiono większość kontentu zagranicznego, z którego znaczna część znajdzie się w bezpłatnej kolekcji VOD - uruchomionej równolegle ze startem stacji - 2 grudnia bieżącego roku.
– Komfort konsumowania treści wideo, jaki tworzymy dla naszych odbiorców – linearnie i na życzenie na dowolnym urządzeniu – będzie miał jednoznacznie pozytywny bilans – powiedział Michał Brański, Przewodniczący Rady Nadzorczej WP1 Sp. z o.o. i VP Product Strategy w Grupie Wirtualna Polska. – Będziemy relacjonować rzeczywistość tak, by ludzie mieszkający w regionach nie czuli się pominięci, pełną garścią będziemy czerpali z dynamiki internetowej i różnych form interaktywności. Innymi słowy, będziemy szybsi i bardziej zintegrowani z onlinem. Chcemy pokazywać całe spektrum opinii, telewizja WP będzie telewizją konfrontacji różnych środowisk, ale w duchu pozytywnym, budującym – wyjaśniał Brański.
Wyniki finansowe
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży usług Grupy w trzecim kwartale 2016 roku wzrosły o ponad 31%, do poziomu 103 mln zł. Przychody gotówkowe ze sprzedaży wyniosły blisko 95 mln zł i były wyższe o ponad 38% w porównaniu analogicznego okresu roku poprzedniego. Wypracowana EBITDA Grupy była wyższa o 31% i wyniosła 28 mln zł, natomiast skorygowana EBITDA wzrosła o 35 % do poziomu 34 mln zł porównując trzeci kwartał 2016 do tego samego okresu w 2015 roku.
Porównanie wyników operacyjnych i sytuacji finansowej Grupy Kapitałowej w trzecim kwartale 2016 roku do wyników skonsolidowanych za analogiczny okres roku poprzedniego:
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży usług Grupy w okresie dziewięciu pierwszych miesięcy 2016 roku wzrosły o niemal 31%, do poziomu 292 mln zł. Natomiast przychody gotówkowe ze sprzedaży przekroczyły 266 mln zł i były wyższe o przeszło 35% w porównaniu do przychodów ze sprzedaży analogicznego okresu roku 2015. Wypracowana EBITDA Grupy była wyższa o prawie 35% i wyniosła niemal 85 mln zł, natomiast skorygowana EBITDA wzrosła o 28 % do poziomu 95 mln zł.
Porównanie wyników operacyjnych i sytuacji finansowej Grupy Kapitałowej w pierwszych 9 miesiącach 2016 roku do wyników skonsolidowanych za analogiczny okres roku poprzedniego:
Istotne zdarzenia, które wystąpiły w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku
Wpływ na bieżącą działalność Grupy w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku miały przede wszystkim: decyzja koncesyjna przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym przez jednostkę zależną od Wirtualnej Polski, finalizacja transakcji przejęcia TotalMoney.pl Sp. z o.o., właściciela wiodącej porównywarki finansowej TotalMoney.pl, nabycie udziałów w spółce Nocowanie.pl Sp. z o.o. oraz rozszerzenie (o dodatkowe 50 milionów złotych) dostępnego kredytu inwestycyjnego przeznaczonego na nabycia spółek i aktywów trwałych, co ma zapewnić Grupie elastyczność w realizacji przyjętej strategii akwizycyjnej.
O Grupie WP
Grupa jest właścicielem jednego z dwóch najpopularniejszych w Polsce horyzontalnych portali internetowych – Wirtualnej Polski. Prowadzi również portal horyzontalny o2 oraz liczne specjalistyczne portale wertykalne, w tym w szczególności o tematyce biznesowej – Money.pl, o tematyce sportowej – np. WP SportoweFakty, dotyczące nowych technologii – np. Dobreprogramy, charakterze rozrywkowym – np. Pudelek, WP Gwiazdy, portale dotyczące zdrowia i rodzicielstwa – abcZdrowie.pl oraz Parenting.pl, a także internetowe rozgłośnie radiowe – OpenFM i PolskaStacja. Ponadto Grupa prowadzi działalność reklamową, oferując generowanie leadów (lead generation) dla sklepów internetowych, głównie w ramach portali będących agregatorami ofert sklepów internetowych (marketplace), w szczególności Domodi oraz Allani w zakresie mody, Homebook w kategorii dom i wystrój wnętrz, Money.pl i Finansowysupermarket.pl w zakresie usług finansowych, Wakacje.pl – w dziedzinie turystyki i wypoczynku. Grupa oferuje swoim użytkownikom możliwość korzystania z bezpłatnej poczty elektronicznej, a także prowadzi działalność na polskim rynku reklamy online, oferując klientom szeroką gamę produktów reklamowych: nowoczesny display, w tym reklamy wideo, reklamy wysyłane pocztą elektroniczną, reklamy na urządzenia mobilne czy reklamy oparte na modelu efektywnościowym. 2 grudnia stratuje najnowszy projekt GWP, telewizja WP dostępna w ramach ósmego multipleksu telewizji naziemnej oraz z SG WP.