Mediapop kupiona przez Wirtualną Polskę

2022-11-07

Wirtualna Polska nabyła 100% udziałów spółki Mediapop. Kwota transakcji wyniesie co najmniej 28 mln złotych. W ciągu ostatnich trzech miesięcy Wirtualna Polska Holding na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.

Mediapop prowadzi takie portale internetowe jak Pysznosci.pl, Genialne.pl, Jastrzabpost.pl czy Popularne.pl, które, według badania Mediapanel za październik 2022 roku, docierają do ponad 12 milionów Polaków. Profile Mediapop w social mediach śledzi ponad 17 milionów użytkowników. Mediapop zatrudnia ponad 40 osób. Skorygowane przychody spółki w okresie ostatnich 12 miesięcy, zakończonych w czerwcu 2022 roku, wyniosły 6,8 mln złotych, a skorygowana EBITDA 3,1 mln zł. Oznacza to odpowiednio 82% i 201% wzrostu do analogicznego okresu rok wcześniej.

To już kolejna z akwizycji Wirtualnej Polski Holding, która wzmacnia obszar mediów. Użytkownicy serwisów internetowych korzystają dzisiaj z coraz większej liczby źródeł, takich jak social media czy SEO. Dlatego pozyskiwanie ruchu ze źródeł zewnętrznych jest kluczowym kierunkiem rozwoju biznesu mówi Joanna Pawlak, wiceprezes Wirtualnej Polski Holding S.A.

Zakładając Mediapop 8 lat temu, byłam pewna, że w przyszłości to internet będzie wiodącym medium. Przez ten czas firma rozwinęła się w największe niezależne wydawnictwo internetowe w Polsce. Zbudowaliśmy marki, które dziś są nie tylko numerem jeden w swoich kategoriach, ale również wyznaczają trendy w sieci i social mediach. Sprzedajemy spółkę w momencie, kiedy osiąga najlepsze w historii wyniki zarówno finansowe, jak i zasięgowe. Jestem przekonana, że transakcja z Wirtualną Polską, wiodącą grupą mediową w kraju, pozwoli nie tylko umocnić pozycję serwisów, ale również da szansę na dynamiczny rozwój i wykorzystanie pełni potencjału dzięki zasobom i doświadczeniu biznesowemu nowego właściciela mówi Agnieszka Jastrzębska, współzałożycielka i prezes Mediapop sp. z o.o.

Pracując nad Mediapop w ciągu kilka lat stworzyliśmy największe wydawnictwo w social mediach w Polsce. Razem z ponad 12 mln realnych użytkowników naszych serwisów www tworzy to doskonałą synergię tej akwizycji. Dołączając zasięgi Mediapop, WP znacząco dystansuje się od konkurencji, również w mediach społecznościowych mówi Damian Defratyka, współzałożyciel Mediapop sp. z o.o.

Wirtualna Polska przejmuje udziały w Mediapop sp. z o.o. od spółki LKN Wealth Capital Investors. Wstępna wartość transakcji to 28 mln zł. Cena może zostać powiększona o dodatkowe wynagrodzenie w maksymalnej wysokości do 9 mln złotych związane z realizacją celów biznesowych ustalonych w umowie sprzedaży.

Po sfinalizowaniu transakcji chcemy dalej współpracować z zespołem Mediapop, wykorzystując jego bogate doświadczenie w tworzeniu i pozycjonowaniu marek w social mediach. To pozwoli nam wzmocnić w tym zakresie również profile serwisów Wirtualnej Polski. Dodatkowo transakcja pozwala na budowę silnego brandu kulinarnego w oparciu o serwis Pyszności mówi Kamil Karnowski, dyrektor Publishing Growth w Wirtualnej Polsce Media S.A.

To kolejna inwestycja Wirtualnej Polski Holding w ostatnim czasie. W sierpniu spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, największym polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Na początku września za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą największe krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Następnie WP nabyła 100% udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z czołowych portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego. Również we wrześniu Wirtualna Polska została większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka S.A., jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. WP jest właścicielem ok. 60% akcji, wartość transakcji wyniosła 95 mln zł. W październiku za prawie 33 mln zł Wirtualna Polska nabyła około 44,5% udziałów spółki Selsey, jednego z czołowych sklepów internetowych w Polsce sprzedających produkty w kategorii "dom i ogród". Łącznie w ciągu ostatnich 3 miesięcy Wirtualna Polska Holding na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.